Svensk vodka i kinesisk konstdebatt

duxia3

Ett känt svenskt spritmärke figurerar som en återkommande kommentar till det spända förhållandet mellan konst och politik i Kina. Det är konstnären Du Xia, som svarar för det. Han är en av de mera uppmärksammade av de samtida målarna i Kina.

Många har sett hans serie bilder med alienerade unga eller medelålders kinesiska män som halsar Absolut Vodka. I en färsk och frispråkig intervju ger han sin syn på den absolutism som han menar präglar det kinesiska samhället.

Med absolutism syftar han då inte på avhållsamhet från alkohol, utan på att den totalitära politiken i Kina är absolut. Men hur rimmar det med de lättnader i vardagen under de senaste 30 åren som både kineserna själva och vi utländska kommentatorer ofta talar om?

Du Xia svarar tveklöst att det fortfarande är absolutismen som är huvudaspekten. Han har till exempel inga illusioner om medielandskapet:

”Jag har en serie målningar med kinesiska tidningar som jag kallar Absoluta nyheter. Samtliga är ju kommunistpartiets tidningar, samtliga är propagandamaskiner, nyheterna är absoluta.”

Människorna i hans serie med Absolut är sökande och förvirrade, nästan lamslagna. När de bara häller i sig vodkan verkar det inte vara deras eget val. Det skarpa motljus som de kisar mot ger intryck av att de står inför en allsmäktig kraft som tvingar dem att sluka absolutismen.

Du Xia beskriver hur den globala konstmarknaden flörtar med investerarna genom att kittla med etiketten ”kinesisk” på all den nya konst som skapas i Kina.

”Men konsten är ett personligt uttryck där nationsgränser inte betyder någonting”, säger den 49-årige konstnären till tidskriften The World of Chinese.

Bakom tidskriften står några statliga organisationer i Kina. Men eftersom den har målsättningen att öka intresset för kinesiska språket utomlands, har den ett annat tilltal än partipropagandan och har ofta artiklar som är kritiska mot olika fenomen i dagens Kina.

Men denna tidskrift är ett undantag. Medieklimatet och censuren har hårdnat betydligt i vanliga kinesiska publikationer och på internet de senaste två åren.

”Många konstnärer undviker nu avsiktligt ett politiskt språk av rädsla för att störa marknaden eller sin egen karriär. Men jag tänker behålla mitt politiska fokus”, deklarerar Du Xia.

”Min konst beskriver hur främlingskap uppstår. Kina är ett svårt alienerat samhälle. Jag vill göra människor upprörda.”

duxia

Du Xia.

Han säger att Kina alltid har varit en politiserad stat och att politiken bryter sig in i alla medborgares liv, antingen de tror det eller inte.

”Regeringen stöder inte den samtida konsten. Ju större inflytande en konstnär får utomlands, desto mindre förekommer vederbörande i statliga medier.”

(Ovanstående är min krönika införd i dagens Helsingborgs Dagblad. Foto Louie Art Space Peking)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s