Glupande aptit när kineserna filmar utomlands

Efter århundraden av isolering har kineserna en glupande aptit på omvärlden och det märks sannerligen på de filmer som Kina gör. Receptet är att proppa in en massa scener som är inspelade framför utländska sevärdheter – och den stora publiken kommer.Ki film bara du

Hundratjugofem (125) miljoner kineser reste utomlands i fjol, de allra flesta som turister. När allt detta resande började – för inte alltför länge sedan – försvann mina vänner i Peking periodvis på gruppresor och kom hem med bildserier på sig själva framför Asiens och Europas mest berömda byggnadsminnen.

Något av samma koncept har den kinesiska filmindustrin alltså anammat. På en flygning mellan Peking och Hongkong såg jag häromdagen ”Vilsen i Bangkok”, som blev 2012 års storsäljare på kinesiska biografer.

Där går storyn ut på att en troskyldig kinesisk kille ska beta av sin lista med alla de välkända templen och alla de ökända upplevelserna. Av bara farten vädrar berättelsen också många kulturella fördomar om thailändarna.

Fjolårets uppföljare ”Vilsen i Hongkong” gick ännu bättre. En säker kassako för kinesiska biografer är också ”Från Vegas till Macao” med ett liknande enkelt recept, som redan resulterat i tre filmer.

Nu går dessa filmmoguler vidare och mutar in Europa. Fjolåret gav oss följdriktigt ”Semester i Paris”, men också ”Bara du”, en romantisk komedi med förvecklingar som sträcker sig över stora delar av Italien.

Kontrahenterna dricker ofantligt många espresso på just sådana gatuserveringar där berömdheter som domen i Milano, La Scala-operan, katedralen i Lucca, och Palazzo Vecchio i Florens råkar finnas i bakgrunden och konkurrerar om huvudrollerna.

Jag måste dock erkänna att ”Bara du” är gjord med ett elegant och finurligt handlag och att manuset också säger något nytt om dagens värderingar i Kina för mera lösa parrelationer.

Däremot är nivån i ”Vilsen”-filmerna helt och hållet buskis som vida överträffar Åsa-Nisse och Police Academy. Men jag noterade att många av mina kinesiska medresenärer på flygningen till Hongkong också passade på att se ”Vilsen i Bangkok”, bland annat en pappa vars son var uppslukad av Disney på som lilla padda.

Samtidigt visar Hollywood en glupande aptit på Kina, men från en annan utgångspunkt. Det handlar inte om att göra pikanta filmer med utländska scenerier för hemmapubliken. Nej, det gäller att vinna den kinesiska biopubliken, som beräknas bli den största i världen 2017. Dessutom vill Hollywood få in rika kinesiska företag som sponsorer via produktplaceringar.

Ett allt vanligare sätt att nå biobesökarna i Kina är att kasta in kinesiska stjärnor i hyfsat stora biroller i de amerikanska filmerna. Därför har vi fått se den mest populära skåderspelerskan Fan Bingbing i ”X-men, days of future past” och ”Iron Man 3”. I den senare finns dessutom flera scener inspelade i Kina. Även senaste ”Star Wars” ville ha ett kinesiskt ansikte och det blev Jiang Wen, som är en av de mest profilerade manliga skådespelarna.

Jag skulle kunna ta detta till ytterligare en nivå, för samtidigt börjar nämligen kinesiska bolag köpa in sig i Hollywood. Men det är en historia i sig.

(Publicerad i Helsingborgs Dagblad den 19 januari 2016)

 

Lämna en kommentar