Nya Sidenvägarna del 3: ”Vänta och se Sveriges attityd”

Vårt bidrag till KinaNytt (Sweden-China Trade Council) 25 januari:

Kina är Sveriges största handelspartner i Asien och landet är prioriterat i vår exportstrategi. Utbytet på ministernivå är större än någonsin. 500 svenska företag är etablerade i Kina. Ändå är det förvånansvärt hur litet intresset är för affärsmöjligheterna med Nya sidenvägarna, både bland företagen och inom förvaltningen, enligt rapporten från Utrikespolitiska Institutet. Författarna har intervjuat svenska affärsmän, tjänstemän i förvaltningen och Kinaforskare.

Trots att projektet med sidenvägarna klarnat alltmer i konturerna, särskilt sedan investmentbanken AIIB kom in i bilden 2015, intar de svenska intressenterna fortfarande en attityd av att vänta och se. Det märktes inte minst genom att Sverige dröjde till allra sista dagen med att anmäla sig som en grundande medlem i AIIB, efter många andra  EU-länder.

Rapportens författare tror att många svenska företag känner sig chanslösa mot de stora kinesiska statsföretagen vid upphandlingarna. De anser att den svenska tveksamheten också kan bero på bristande transparens och regelverk kring många av delprojekteten längs Nya sidenvägarna.

Författarna rekommenderar ändå svenska bolag att vara mindre bekymrade. De skriver:

 ”Svenska regeringen och näringslivet borde oroa sig mindre för bristen på transparens och klara regler och bli mycket mer engagerade i BRI. Det finns ett behov att vara proaktiv snarare än reaktiv för att maximera de möjliga fördelarna med BRI.”

Några läsare av rapporten har reagerat kraftigt mot den rekommendationen. Ökad transparens och regelstyrning hör ju till huvudkraven som till exempel Europeiska handelskammaren och Svenska handelskammaren i Kina brukar ställa.

UI-rapportens författare föreslår också att regeringen och näringslivet tillsammans utvecklar en nationell svensk strategi för att möta BRI. De betonar hur viktigt det är att olika regeringsorgan stöttar företagen i detta megaprojekt, som de kallar ”en politisk plan och inte en idealistisk övning på den fria marknaden”.

Kina betraktar de svenska planerna på höghastighetsjärnvägar Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö som tänkbara projekt inom BRI, enligt den kinesiska ambassaden i Stockholm. Kinesiska bolag ligger i startgroparna för att lämna anbud den dag som riksdag och regering fattat beslutet. Kina vill gärna visa att landet klarar att bygga sådana järnvägar även i ett industriland. Men i de första kommentarerna var en del svenska experter inte säkra på att den kinesiska metoden att bygga snabbjärnvägar på pelare är bäst för Sverige.

Artikelserien har lett till många kommentarer. Uppföljning kommer inom några dagar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s