Fria ordet hotas i Hongkong. Svensk kränkt, UD ligger lågt.

Gui Minhai

Svenske medborgaren Gui Minhua har varit försvunnen i tre månader.

Det fria ordet i Hongkong är mer hotat än någonsin sedan territoriet återgick till Kina 1997. Under mystiska omständigheter har fem medarbetare på en av stadens boklådor försvunnit de senaste veckorna. Bokhandeln är känd för sitt stora utbud av böcker som kritiskt granskar Kina.

Lee Bo, förläggare och ägare till den aktuella bokhandeln Causeway Bay Books, försvann alldeles före nyår. Ett övervakat telefonsamtal som han fick igenom tyder på att han sitter frihetsberövad i Kina.

De böcker som Lee Bo ger ut är ofta är det snabbproducerade biografier över kinesiska toppledare som bygger på rykten och sensationsmakeri. Målgruppen består inte minst av kinesiska turister som gärna köper skrifter som är förbjudna på fastlandet.

Lee Bo uppges till exempel ha varit på väg att publicera en bok om den kinesiska presidenten Xi Jinpings kärleksaffärer. Det kan förklara varför han blivit bortförd. Men det ursäktar inte att agenter från Kina – vilket alla tror att det handlar om – kommer till Hongkong och bara kidnappar bokhandelns medarbetare.

Detta är så flagranta missgrepp att till och med Hongkongs annars så foglige regeringschef Leung Chun-ying harklat sig och deklarerat att tillvägagångssättet är ett brott mot Hongkongs grundlag och principen om “ett land, två system”.

Han påpekar att det är bara de lagförande myndigheterna i Hongkong som har rätt att tillämpa lagarna och genomföra sådana aktioner.

Kinas gangstermetoder får nu skrämseleffekter i Hongkong. En av stadens större bokhandelskedjor, Page One, har tagit bort några volymer ur sitt sortiment därför att de är förbjudna på Kinas fastland.

Tillsammans med en utveckling där delar av dagspressen köps upp av Pekingvänliga magnater uitgör de senaste aktionerna ett allvarligt hot mot yttrandefriheten i Hongkong.

Det finns också en mycket allvarlig koppling till Sverige i detta fall. Det gäller den svenske medborgaren Gui Minhai, förläggare och författare som ingår i kretsen kring Causeway Bay Books. Han fördes bort av en okänd person den 15 oktober under en vistelse i Thailand. Enligt UD har Sveriges ambassader i Thailand och Kina “gjort förfrågningar” om Gui Minhai, som alltså är saknad sedan tre månader tillbaka.

När det gäller Lee Bo, som har ett brittiskt pass, har den brittiske utrikesministern protesterat öppet mot hans försvinnande. Sverige verkar i stället tro på tyst diplomati, väldigt tyst.

Kinesisk jätte köper South China Morning Post

Jack Ma

Jack Ma.

Den kinesiska internetjätten Alibaba köper South China Morning Post, den engelskspråkiga och Hongkongbaserade dagstidningen som är världsledande när det gäller bevakning av Kina. Tidningen bekräftade på fredagskvällen nyheten om köpet.

Alibaba är dominerande inom den snabbt växande kinesiska e-handeln, men har på sistone visat en glupande aptit inom medievärlden. Grundaren Jack Ma startade till exempel ett bolag för film och teveproduktion i fjol.

Jack Ma uppges också kasta lystna blickar på Hollywood. Han pekas ut som en möjlig köpare av en andel av Viacoms Paramount Pictures. Det är bolaget bakom Jack Mas favoritfilmer Gudfadern och Forrest Gump.

I Hongkong reagerar många med viss oro på beskedet att Alibaba tar över klassiska South China Morning Post. Jack Ma anses stå den kinesiska regimen nära och det finns farhågor om att tidningen inte ska kunna upprätthålla sin oberoende hällning gentemot Peking.

Sådana farhågor fanns redan 1993 när den malaysiske magnaten Robert Kuok köpte tidningen. Många anser att tidningen inte varit lika vass sedan dess, men den är ändå forum för många kritiska infallsvinklar på utvecklingen i Kina.

Ett test var hur redaktionen följde gatuprotesterna i Hongkong för ett år sedan. Det var en mycket bred bevakning och makthavarna i Peking var säkert missnöjda.

Talesmän för Alibaba säger att de garanterar tidningens redaktionella oberoende, annars kan de inte behålla läsarnas förtroende. Joseph Tsai, vice ordförande för Alibabagruppen, säger att det blir en stark kombination av Alibabas tekniska briljans inom moderna media och South China Morning Posts globala rykte för “objektiv och nyanserad rapportering”.

Jack Ma (Ma Yun) var en frilansande engelsklärare I Hangzhou när han 1999 var med och grundade Alibaba. Genom sina kontakter med utländska vänner som han tränat sin engelska på förstod han möjligheterna med internet. Affärsidén i början var att hjälpa kinesiska små och medelstora bolag att sälja utomlands.

I dag är Jack Ma den rikaste personen i Kina och en av de rikaste i världen, enligt Forbes. Som en bekräftelse på det har han köpt en av Hongkongs två dyraste villor. Priset var motsvarande nästan 2 miljarder kronor för cirka 900 kvadratmeter.

Alibaba är Kinas största internetföretag och listades på New Yorkbörsen i september 2014. Det blev den största börsintroduktionen någonsin i USA.

HK Jack Mas hus Jack Mas rekorddyra villa i Hongkong.

Allvarliga hot mot pressfriheten i Hongkong

I dag citerar jag ett helt uttalande från Reportrar utan gränser som jag fick i mejlen i morse. Det är daterat den 16 oktober 2014:

Reporters Without Borders (RWB) condemns new cases of censorship and self-censorship

As the Occupy Central movement continues its pro-democracy demonstrations, local and foreign media whose coverage angers the government are suffering consequences.

Hong Kong newspaper Apple Daily is paying a high price for supporting Occupy Central.

Members of a counter-movement have been surrounding the headquarters of the newspaper, which announced its pro-Occupy Central position on 11 October. For three days, the paper’s activities have been disrupted, with delivery trucks prevented from entering. As a result, distributors have not been fully supplied. Delivery of the International New York Times, carried by the same trucks, was also affected.

During the third day of the anti-newspaper action, the demonstrators – most of them women wearing face masks – defied a High Court order of 14 October that they lift the siege. But police did not proceed to arrest them, effectively allowing the delivery truck blockade to continue.

On 15 October, the BBC website suffered blocking as well. It was taken down for several hours after it ran a video showing Hong Kong police beating pro-democracy protester Ken Tsang Kin-Chiu.

On Hong Kong television station TVB, management partially censored the same video by cutting narration explaining that police were assaulting the demonstrator. Twenty-seven TVB journalists signed an open letter condemning the self-censorship. Reporters Without Borders supports this initiative.

The organization expresses its outrage at repeated blocking of news on critically important events occurring in Hong Kong. “It is unacceptable that the court decision was not followed by action on the part of police on the scene,” said Benjamin Ismaïl, head of the organization’s Asia-Pacific desk. “This infringement of press freedom is all the more serious because the online site was rendered inaccessible on Tuesday afternoon. Censorship and pressure orchestrated by the Beijing government must also stop. We call on media not to give in to the pressure to self-censor. Those that yield to the pressure damage their own credibility and call into question their reason for existence.”

On 10 October, RWB condemned the Beijing government’s expanding control of the Special Administrative Region that includes Hong Kong. The organization called on the Hong Kong government’s chief executive to guarantee freedom of the press and freedom of expression. The previous week, RWB expressedconcern at the Beijing government’s power to alter news coverage, including by the foreign press.